Chorvátsko - Vodice

28.02.2009 Celý región

Cieľom našej tohtoročnej dovolenky sa stalo Chorvátsko.
Krajina, ktorej krása a neopakovateľné čaro si zaručene získa srdce každého, kto tento malebný kúsok Zeme navštívi. Je to krajina s tisícročnou históriou a kultúrnym bohatstvom. Oplýva nespočetným množstvom prírodných parkov ako napr. Brijuni, Kornati, Krka, Paklenica, či Plitvické jazerá a množstvom ostrovov a ostrovčekov, ktoré sú obmývané vodami Jadranu - najčistejšieho mora na svete. Panenská príroda, slnkom zaliate skalnaté útesy, nekonečné pobrežie, kamienkové pláže, príjemný oddych v tieni borovíc a sosien, melodická hudba, pohostinnosť a priateľská povaha domácich obyvateľov... ... . to všetko robí z Chorvátska pravý turistický raj.

Zvolili sme si letovisko Severnej Dalmácie - Vodice, ktorému sa právom hovorí chorvátske , ,Saint Tropez\". Leží v malebnej širokej zátoke s krásnymi plážami, krištáľovo čistým morom, rušnou promenádou lemovanou palmami, romantickými kamennými uličkami a naozaj rušným nočným životom. Toto mestečko získalo už niekoľkokrát ocenenie Chorvátskej hospodárskej komory , ,Turistický kvet\" - za najkrajšie a najupravenejšie letovisko.

Naša cesta sa začala 15.08.2008. Vyrazili sme z Prešova vo večerných hodinách. Cesta viedla cez Slovensko a Maďarsko do Chorvátska. Uznávam, že cesta autobusom nie je veľmi príjemná ani pohodlná. Cestovali sme však počas noci a trvala len 12 hodín, čo sa dalo bez problémov zvládnuť. A navyše čo môže dvom mladým zamilovaným ľuďom pokaziť radosť z krásnej spoločnej dovolenky, ktorá bola pred nami?

Do nášho hotela sme pricestovali v ranných hodinách a už sme sa nevedeli dočkať slniečka a krásneho mora. No čakala nás poriadna sprcha v podobe riadneho dažďa a vetra. Po slniečku veru nebolo ani stopy. V tej chvíli aj nám zmizol úsmev z tváre. Nakoľko sme sa mohli ubytovať až poobede, tak sme premočení, uzimení a smutní začali spoznávať aspoň chuť miestneho pivka. A to bolo naozaj dobré. Po pár hodinách sa nám úsmev vrátil. Samozrejme nie z pivka J ale z krásneho počasia, ktoré nám už vydržalo celú dovolenku.

Hneď sme sa vybrali na prehliadku mestečka. Je obklopené množstvom zelene. Každoročne tu vraj domáci v rámci občianskej iniciatívy , ,Tisíc paliem\", vysádzajú množstvo paliem, aby si skrášlili svoje mesto. Upravené trávniky, kvetinové záhony a čistota ulíc nás veľmi milo prekvapila. V prístave kotví mnoho krásnych jácht, lodí a lodičiek. Historické centrum tvorí spleť kamenných uličiek vedúcich od prímorskej promenády pozdĺž prístavu až k pokojnejšiemu letovisku Tribunj a vilovej časti Srima. Centru dominuje námestie s pomníkom v tvare dlaní, ktorý je venovaný obetiam vojny. Musím súhlasiť, že je to naozaj veľmi rušné letovisko. Nachádza sa tu množstvo obchodov, supermarketov, trh s ovocím, zeleninou a kadejakými morskými potvorkami. Tie sme aj ochutnali, ale milovníci týchto morských tvorov sa z nás veru nestali. Taktiež tu nájdete reštaurácie, kaviarne, kasíno, bary, tanečné terasy a diskotéky. Za mestom sa nachádza jedna z najväčších diskoték v Dalmácií - Hacienda. Už teraz sme sa tešili na večery plné zábavy, či romantické prechádzky v uličkách mesta.

Hneď po ubytovaní a samozrejme po vytúženej sprche sme si mohli začať užívať dovolenku naplno. A tak každé ráno viedli naše kroky samozrejme na pláž a dobrú kávičku na terasu. Obľúbili sme si Vilu Matildu, priamo pri pláži s krásnym výhľadom na more a prístav. Potom sme si už celé dni užívali pláž, more, slniečko a jeden druhého. Krásne štrkovo - piesočnaté pláže poskytujú aj veľa možností zábavy. Rôzne vodné športy ako jachting, windsurfing, potápanie, vodné lyže, skútre, či banán. Taktiež okolo pláže sa nachádzajú volejbalové, basketbalové, detské ihriská a tenisové kurty. Hlavná pláž \"Plava plaža\" dokonca za svoju čistotu získala ocenenie modrá vlajka.

Vodice sa nachádzajú veľmi blízko dvoch národných parkov Krka a Kornaty. Využili sme teda možnosť fakultatívneho výletu loďou do týchto parkov. Vybrali sme si Národný park Krka. Vyplávali sme asi o ôsmej ráno z miestneho prístavu na lodi BURA. Dostali sme , ,domáci kinedril\" - teda domácu rakiju a hor sa na šíre more. J Plavba trvala približne 2,5 hodiny. Najprv sme sa doplavili do mesta Šibeník, ktoré je od Vodíc vzdialené približne 12 km, kde nastúpili ďalší ľudia. Ďalej sme pokračovali cez jazero a rieku Krka, ktorá je najkrajšou krasovou riekou Chorvátska, do národného parku. Počas plavby sme obdivovali prekrásnu prírodu, skalnaté kaňony a vychutnávali si ten krásny pocit, ktorý cíti asi každý, kto miluje more. Po príchode sme obdržali prospekty a vstupenky do národného parku, kde sme mohli stráviť zopár hodín v objatí , ,panenskej prírody\". Národný park na nachádza na ploche 110 km2 a zahŕňa celý tok rieky Krky od jej prameňa až po ústie do mora. Rieka zdoláva výškové rozdiely krasového terénu mnohými vodopádmi a kaskádami, čo vytvára nádherné prírodné scenérie. Prezreli sme si zopár zachovaných mlynov, ktoré dodnes melú pšenicu a kukuricu. Zachovalú kováčsku dielňu, starovekú práčku, domček so starými kuchynskými nádobami a jedného živého somárika. Najúžasnejší bol vodopád Skradinski buk, nad krorým je vyhliadka, ktorá bola špecialne postavená pri návšteve rakúského cisára. Po ceste dole parkom domáce ženičky predávali všetky tie ich dobroty, med, domáce pálenky a likéry, ktoré sme radi ochutnali. Potom sme si ešte zaplávali pod vodopádmi. Po príchode na loď nám podávali obed. Výborná rybička, šalát a pečivo. K tomu vínko, ktoré síce chutnalo zvláštne, ale nám asi vadilo len máločo. Tak a my pomaly dvíhame kotvy a vraciame sa späť do Vodíc s príjemným pocitom s krásne prežitého dňa.

Aj zvyšok našej dovolenky sa niesol v znamení krásnej letnej pohody. Kúpanie, slnenie, romantické prechádzky, večery plné zábavy s našími novými kamarátmi, ktorých sme spoznali na zájazde. No a keď nakoniec prišiel deň odchodu a lúčenia, tak sme vedeli, že odchádzame s krásnymi spomienkami a úsmevom na tvárach. Myslím, že táto dovolenka bola pre nás najkrajšou akú sme zažili a určite nazabudnuteľnou. Pretože práve toto krásne mestečko bolo miestom, kde ma človek ktorého nadovšetko milujem požiadal o ruku. Preto vieme že sa sem určite opäť niekedy vrátime. Na tomto prekrásnom mieste na zemi, možno niekde v tieni borovíc či šume mora sme nechali kus nášho srdiečka.